dimarts, 8 d’abril del 2025

Una nova oportunitat on exportar?


 

La recent decisió dels Estats Units d'imposar aranzels a productes europeus, inclosos els d'origen català, ha obert un debat profund sobre les seves repercussions tant en els mercats d'exportació com en el mercat local. Aquesta mesura, que afecta especialment sectors clau com el vitivinícola, l'oli d'oliva i la indústria automobilística, planteja escenaris complexos que mereixen una anàlisi detallada.

Els aranzels, que oscil·len entre el 10% i el 25%, impacten directament en la competitivitat dels productes catalans al mercat nord-americà. Prenguem com a exemple un vi DOQ Priorat que actualment es comercialitza als EUA a 20 € l'ampolla. Amb l'aplicació d'un aranzel del 25%, el seu preu podria augmentar fins als 25 €, situació que el faria menys atractiu per al consumidor mitjà nord-americà davant d'alternatives més econòmiques d'altres regions.

Aquesta situació presenta efectes paradoxals en el mercat local català. Per una banda, les empreses que decideixin absorbir part de l'increment de costos per mantenir la seva presència als EUA veuran reduïts els seus marges de benefici, cosa que podria portar-les a ajustar costos internament. Aquest ajust podria manifestar-se en una pressió a la baixa dels preus al mercat local, especialment en productes més estàndard. D'altra banda, aquelles empreses que optin per reorientar la seva producció cap al mercat intern podrien generar un augment de l'oferta que, en determinats sectors, podria traduir-se en una moderació de preus per als consumidors catalans.

Però crec que en el segment premium la situació serà diferent. Productes d'alta gamma com caves d'elit o olis ecològics poden aprofitar aquest context per reforçar la seva imatge d'exclusivitat. En aquests casos, tant als EUA com al mercat local, es podria mantenir o fins i tot incrementar els preus, aprofitant que certs consumidors associen preu elevat amb major qualitat.

La diversificació de mercats emergeix com una estratègia clau per compensar els possibles efectes negatius. Mercats com l'asiàtic, especialment Xina i Japó, o el canadenc, presenten oportunitats interessants per als productes catalans d'alta gamma. A Europa, països com Alemanya o els nòrdics continuen sent destins atractius per a productes amb denominacions d'origen i alt valor afegit.

Els aranzels nord-americans suposen un repte complex per a l'exportació catalana, però també obren oportunitats per a una reorientació estratègica. Les empreses que sabran adaptar-se, diversificant mercats i apostant per la qualitat i la diferenciació, podran no sols superar aquest obstacle sinó emergir reforçades. Alhora, aquesta situació pot generar efectes secundaris interessants en el mercat local català, amb possibles beneficis per als consumidors en determinats sectors. El veritable impacte dependrà de la capacitat d'adaptació i innovació del teixit empresarial català en aquest nou escenari comercial global.

Estarà bé revisar de nou aquest article en uns mesos per comprovar si s'ha complert tot, part o res...perquè la imprevisibilitat trumpista no té límits ni ningú que s'atreveixi a limitar-li.

1 comentari:

  1. Una altra derivada interessant dels aranzels que apuntes : algunes empreses estan deixant de vendre productes "bàsics" als USA perquè amb la pujada de preus, no son atractius. Significarà això una reducció de la cartera de productes a l'abast del comprador (i per tant, menys llibertat d'elecció...)?
    Merci!!

    ResponElimina

Odi no jurídic

Divendres 12 de setembre del 2025 Carlos Alsina (Onda Cero) : "...ayer ya más por costumbre que por ambición, varios miles o decenas de...